Ervaringen

‘Je weet niet wat je mist als je bij een gewone apotheek blijft’

Ik weet het nog als de dag van gisteren. Toen ik begon met hiv-remmers vond ik het heel ingrijpend om te weten dat ik vanaf dat moment voor de rest van mijn leven elke dag medicijnen moest gebruiken. En je weet niet wat voor bijwerkingen je te wachten staan. Natuurlijk was ik door mijn internist en hiv-verpleegkundige voorbereid op het starten met medicatie, maar in de apotheek sta je toch ineens met alle dozen pillen in je handen. Het minste dat ik had verwacht, was dat de apothekersassistente zou laten merken dat ze zich realiseerde dat het voor mij ingrijpend kon zijn. Maar nee, er gebeurde niets. He-le-maal niets. Ik vroeg of ze een weekpillendoos hadden, maar ik kreeg simpelweg het antwoord dat ze die niet hadden. De tranen stonden in mijn ogen in de apotheek, en op de fiets moest ik echt huilen. Later gebeurde het dat ik wat eerder met een herhaalrecept naar de apotheek ging, omdat ik op vakantie ging. Ik kreeg mijn pillen dan niet mee, omdat ik geen ‘vakantievergunning’ had van de zorgverzekeraar.  

Afhaalbalie met onhandige openingstijden
Als ik het aan andere mensen met hiv vroeg, vonden de meesten hun apotheek niet meer dan een afhaalbalie met onhandige openingstijden. En ik sprak de nodige mensen die een slechte ervaring hadden met hoe de apotheek met hun privacy omging. Ik dacht: kan dat niet anders? Zou het niet goed zijn als er – net zoals er ziekenhuizen zijn die in hiv zijn gespecialiseerd – ook een aantal apotheken komen die in hiv zijn gespecialiseerd?  

Meer dan vijftien plusapotheken in Nederland
Ik ben er hartstikke blij mee dat er nu meer dan vijftien plusapotheken zijn in Nederland. Samen met mijn collega’s van Volle Maan begeleid ik de plusapothekers en de plusassistenten, waar inmiddels veel mensen hun hiv-remmers halen. Ik hoor dat de komst van plusapotheken ertoe heeft geleid dat ook andere apotheken soms meer werk maken van de dienstverlening aan mensen die hiv-remmers gebruiken. Hartstikke goed. Met je hiv moet je het de rest van je leven doen. Qua apotheek heb je nu echt iets te kiezen. Ga je naar de apotheek in de buurt? Of kies je voor een apotheek die meer werk maakt van de dienstverlening? Ik zou zeggen: je weet niet wat je mist als je bij een gewone apotheek blijft.

Fred Verdult, Initiatiefnemer van plusapotheken

‘Thuisbezorging voorkomt race tegen de klok’

Mijn oude apotheek was alleen maar een afhaalbalie. Ik moest altijd een dag van tevoren bellen, want ze moesten mijn hiv-remmers bestellen. Ik werk altijd tot half zes en die apotheek ging om half zes dicht. Ik moest dan altijd iets eerder weg van mijn werk en dan tegen de klok racen om om vijf voor half zes bij de apotheek te zijn.  

Even langsgefietst
Ik ben bijna een jaar geleden overgestapt naar plusapotheek Haagdijk. Nu worden mijn medicijnen tussen zes en acht ’s avonds bezorgd. Ik kijk dan in mijn agenda wanneer het mij goed uitkomt. Ik heb een intakegesprek gehad met de apothekersassistente en de apotheker kwam er even kort bij. Ik had niet zo’n behoefte aan voorlichting, maar ik vond de kennismaking heel prettig. Laatst ben ik er zelf even langsgefietst om de pillen op te halen. Dan vind ik het prettig dat ik er als klant herkend word. Maar meestal is het makkelijk dat ze bezorgen. Toen het de bezorger een keer niet lukte om voor acht uur te komen, belde hij uit de auto om aan te geven dat hij dat vervelend vond, en of het erg was dat hij iets later kwam.

Corina Vermeulen

‘De plusapotheek heeft ook een signalerende functie’

Je kunt erop vertrouwen dat de plusapotheek alle hiv-remmers altijd in voorraad heeft. Dat is vooral handig voor nieuwe patiënten. Als ik het recept schrijf, kunnen ze bij de plusapotheek meteen hun medicijnen ophalen. Ik belde laatst een patiënt die hier ver vandaan woont. Hij moest switchen vanwege resistentie. Ik kon meteen met hem afspreken dat de plusapotheek zijn nieuwe medicijnen bij hem zou thuisbezorgen; dat doen ze namelijk in de hele provincie.  

Laagdrempelig contact
Het werkt prettig dat ik de plusapotheker en de plusassistent persoonlijk ken. De drempel om even contact met elkaar op te nemen is laag. De plusassistente belde bijvoorbeeld toen ze het vermoeden had dat een dosering niet klopte. Een andere apotheek zou dat misschien niet opgemerkt hebben. De plusapotheek heeft ook een signalerende functie: men laat het ons weten als een patiënt volgens hun administratie door zijn of haar medicijnen heen is, maar nog niet is langsgekomen.

drs. M. van den Berge, internist-infectioloog Ziekenhuis Walcheren in Vlissingen